maanantaina, toukokuuta 31, 2010

Kaukomaita

Nythän siis männäviikko mentiin Stratojen kanssa Kiinassa ja Taiwanissa. Kaks uutta maapistettä mun laskujen mukaan, tosin jos kysyy kiinalaisilta tai taiwanilaisilta niin niitä maapisteitä ei tullu kun yks, molemmat maat kun on sitä mieltä, että naapuri kuuluu heidän alaisuuteen ja tätä tilannetta ei oo jatkunu vasta kun 60 vuotta :)

No oli miten oli niin reissu on nyt tehty ja meininki oli mahtava. Viime maanantaina saavuttiin aamukympin maissa Pekingiin ja Laurin ja Matiaksen kanssa päätettiin lähtee hiihtoretkelle heti kun päästiin hotellille, osittain nähtävyyksien takia ja osittain aikaeroväsymyksen tappamiseks eli iltaan asti kun pysyy pystyssä ja vetää pitkät yöunet niin aikaero on nollattu. Toi toimikin muuten hyvin paitsi et ne yöunet ei ollu niin pitkät kun oli kelattu. Tavattiin meinaan jotain natiiveja iltasella ja ne halus tarjota meille illallisen, ei tollasesta mahollisuudesta meinaan voi kieltäytyä. Muuten päivän agendaan kuulu kiellety kaupunki ja yleistä ihmettelyä kaupungilla. Happy Valley nimiseen huvipuistoonkin yritettiin mennä, mut ite ei löydetty perille eikä paikallisetkaan osannu auttaa, kukaan ei ollu meinaan kuullutkaan ton nimisestä mestasta.
Pekingin keikka oli Star Live nimisellä klubilla ja ilo oli suuri kun huomasin et sen alkuperäisen infon mukainen LS9 oli vaihtunu PM5D nimiseks mikseriks. Mahtavuutta. Keikkapäivänä checkin ja keikan välissä kerettiin vielä Laurin kanssa hiihtoretkelle kesäpalatsiin, aika päräyttävä mesta. Vuokrattiin siellä venekkin ja ajeltiin keisarin järvellä pieni lenkki.

Pekingin jälkeen siirtyminen Shanghaihin ja suoraan kentältä töihin eli äänenpaineharjoitusten pariin. Nyt oli se LS9 tuotu Mao Livehouseen monitoribulsaks, kyllä sillä tekee vaikkei se lemppari ookkaan. Checkin jälkeen oli tarkotus Laurin kanssa yrittää siihen Shanghain tv-torniin eli Oriental Pearliin, mut aika tuli vastaan kun olis ollu tunnin jono huipulle eli sit vaan pyörittiin niiden pilvenpiirtäjien välissä ja ihmeteltiin. Tosin myöhemmin illallisella selvis et aikataulu oli sen verta paljon myöhässä et oltaiskin keritty sinne. No toisella kertaa sit.

Seuraavana päivänä oli vuorossa veto Shanghain maailmannäyttelyssä Europa Squarella Suomi päivänä. Näissä kisoissa Suomi oli päättäny tuoda esiin jotain aivan muuta kun klassista musaa, aamu alko jazzilla ja erilaisten crossover yms. pumppujen kautta siirryttiin iltaa kohden heviin. Hyvä näin. Messuilla meillä oli reilu kuus tuntia aikaa ihmetellä eri maiden esityksiä ittestään. Jopa Pohjois-Korealla oli oma paviljonki, joten pakkohan se oli nähä. Melko jäätävä. Sisällä oli pienoismalli siitä ikuisen tulen pylväästä jne. ja seinällä oli teksti "Paradise for people". Sit siellä oli todella tanakkaa videomatskuu näytillä, yks video mitä Laurin kanssa ihmeteltiin pidemmän aikaa oli joku esittelyvideo Pyongyangista ja maan saavutuksista, tosin kuva näytti siltä et se oli tehty vuonna -68.

Shanghain Expovedon jälkeen aamusta ylös, kentälle ja kohti Taiwania, aamulla ennen lähtöä siinä hotellin pihalla selvis et Jukka oli saanu edellisenä iltana ruokamyrkytyksen eikä näinollen todennäköisesti pääsis illan keikalle. Matias ja minä käytiin edellisenä iltana Jukan kanssa syömässä ja kummallekkaan meille ei tullu mitn oireita eli aika vähällä päästiin. Tosin tää Jukan sairastuminen tarkotti sitä et mulle napsahti myös keulapesti eli ekaks tein monitoricheckin ja opastin paikallista monitorihanua mahdollisista muutoksista, mitä illan aikana on odotettavissa ja sit tekemään toiseen kertaan checki etupäähän. Ilta meni oikeen kivasti kaikki tää huomioonottaen, yleisö tykkäs, orkka viihty ja meitsilläkin oli kivaa. Taipein vedon jälkeisenä päivänä lähtö hotellilta kohti lentokenttää ja kotimaata oli vasta iltapäivällä puol viis eli lähettiin Matiaksen kanssa puolen päivän maissa hiihtoretkelle, tavoitteena oli käydä Taipei 101:ssä, vaikka sää olikin pilvinen, kerittiin sen tornin lisäks myös eläintarhaan kattoon jättiläispandaa.

Kotimatka otti sen vuorokauden kun lennettiin Hong Kongin ja Munchenin kautta. Mukava reissu ja Pekingistä jäi sen verta hyvä fiilis et sinne on päästävä uudestaan käymään. Nyt vuorossa pari vapaapäivää ennen opiskeluja ja keikkoja. Palataan taas.