torstaina, heinäkuuta 23, 2009

Kalenteriasiaa

Ei oo helppoa ei. Eli siis tilanne on tää et mulla on käytössä Thunderbird-sähköpostiohjelma ja siihen Lightning-kalenterilaajennus osa. Toi puoli juttelee nätisti mun Google-kalenterin kanssa ja data siirtyy molempiin suuntiin jos vaan ollaan netissä kiinni. Ilman verkkoyhteyttä operoidessa mulla on tossa Lightningissä eri värillä koodattu offline-kalenteri, koska siihen Google-kalenteriin yhteydessä olevaan ei voi lisäillä tai muuttaa mitn jos ei olla netissä. Ja siis näinollen ilman nettiyhteyttä tehdyt merkinnät pitää manuaalisesti siirtää online-puolelle sillon kun ollaan yhteydessä verkkoon. Aavistuksen työlästä muttei millänsäkään mahotonta tai jotain mitä ei viittis tehdä varsinkin kun muistaa et nyt operoidaan täysin ilmasten juttujen kanssa.

MUTTA nyt päästäänkin siihen et kuin saadaan toi mun Nokialainen tähän samaan yhtälöön. Voin muuten kertoo ettei kauheen helposti :)
Joskus muinoin kun mulla oli vielä Office-paketti olemassa niin ei tätä ongelmaa ollu. PCsuite kun juttelee nätisti Officen kalenterin kanssa, mutta siihen se sit melkeinpä jääkin. Ja syy siihen miksen Officen kalenteria itselleni hanki on yksinkertaisesti hinta. Koska sitä kalenteria ei oo sisällytetty siihen Home-versioon vaan pelkästään niihin kalliimpiin. Ja kun nykyisellään käytän vielä ilmasta OpenOfficea niin ainoo tarve tolle MS Officelle olis kalenteri, niin karvan vajaa 400 euroa on vähän saatanasti liikaa pyydetty. Nyt oon tänään käyttäny useita tunteja netissä siihen et kuin saisin ton kännykän jutteleen näiden yllämainittujen softien/kalenterien kanssa ilman nettiyhtettä ja rupee pikkuhiljaa vaikuttaan siltä et alle 50:n dollarin ei onnistukkaan. Löysin meinaan yhden softan hintaan 50 dollaria, millä sais synkattua suoraan puhelimen ja Lightning kalenterin bluetoothin kautta.

Puhelimen mä sain synkkaamaan Google-kalenterin kanssa GooSync nimisen ohjelman avulla ja se toimikin oikeen hyvin eli data siirty molempiin suuntiin. Ainoo miina tossa vaan on se et ainakaan sitä ilmasta versiota ei saa futaamaan sillain et päällekkäisissä tapahtumissa jompi kumpi jyräis yli vaan merkinnät on kahteen kertaan. Ei tääkään vielä tosin maailmaa kaada eli senkin kanssa voi vielä elää.

Nyt oon siis saanu koneen ja puhelimen juttelemaan Google-kalenterin kanssa. Tämmönenkin skenaario riittää niin kauan kun molemmissa on nettiyhteys käytössä eli koko paletti kaatuu kun mennään ulkomaille. Noi GPRS-roaming maksut kun on nykyisellään vielä aika poskettoman hintaisia. Okei, tuolta maailmalta löytyy jo ilmaisiakin Wlan-verkkoja melko hyvin, mut sekään ei kauheesti auta kun puhelin ei tue moista yhteyttä. Näinollen siis tarve olis saada puhelimen kalenteri jutteleen suoraan koneen kalenterin kanssa ilman intterwebbiä. Vaikuttaa melko mahdottomalta. Niin vai onko mun puhelin vaan jo aikansa eläny :)

Mikään omppujuttu ei tuu kyseeseen koska mä en oo MacPeople enkä oo semmoiseksi rupeemassakaan. Niin ja se omppupuolen MobileMe-palvelukin vaatii netin toimiakseen sen lisäks et se kustantaa 79 egee vuos.
Nyt kun on jo useampi tunti surffailtu niin tilanne näyttäs olevan ettei läppärin ja puhelimen synkkaaminen ilman intternettiä onnistu.

Niin ja PC puolellakin vasta Vistassa on sisäänrakennetu kalenteri, joka siis ymmärtääkseni suostuis jutteleen PCsuiten kanssa, eikä XP:ssä ollenkaan. Ja siihen Vistaankaan en lähde samasta syystä kun en omppuunkaan. Eli nyt mulla on kone missä toimii kaik mitä mä tarviinkin niin miks vaihtaa. Niin joo paitsi toi kalenterihomma ei siis futaa :)

Pakko luovuttaa
Moro
Viltsu

Ei kommentteja: